Solceller og elbil – måske ikke så oplagt et match i praksis
Vi får mange henvendelser fra kunder, der ønsker at køre udelukkende på strøm fra deres solceller. Vi forstår det godt.
Ved første tanke giver det da også god mening: At kunne køre på egen indsamlet grøn el – what’s not to like? Det er bestemt også en løsning, der gør klimaet godt. Men det er (desværre) fejlagtigt at tro, at du bare kan oplade hele din elbils batterikapacitet fra solcelleenergi.
I denne artikel får du indsigt i kombinationen af elbil, solceller og batteri. Vi tager højde for både den grønne omstilling, de praktiske løsninger og selvfølgelig også din pengepung. Vi giver dig overblikket over, hvad der bedst kan betale sig for dig.
Solceller med batteri og elbil
Med et solcelleanlæg kan du (i princippet) køre på grøn og gratis strøm. MEN der er enkelte tanker, du bør have, og beregninger, du bør lave, inden du investerer i kombinationen af elbil og solceller med batteri.
Som artiklen nedenfor forklarer, er kombinationen af solceller med batteri og elbil ikke nødvendigvis den mest profitable løsning. Det handler altid om at være orienteret om, at kunne bruge strømmen på de rigtige tidspunkter. Det er derfor vigtigt at være opmærksom på dine forbrugsmønstre.
Læs mere om batterier til solceller her.
Kan man oplade sin elbil med solceller?
Det korte svar er JA! Du kan godt oplade din elbil med strøm fra dine solceller. Har du allerede investeret i solcellepaneler og en elbil, så kan du med en ladestander oplade din elbil med grøn energi. Og på papiret er det også en fordelagtig og ikke mindst grøn løsning. Men i praksis er der visse udfordringer ved opladning med solceller.
For at kunne lade din elbil med solceller, kræver det, at det bliver gjort, når solcellerne genererer mest strøm – altså i dagtimerne. Og det er her, kæden hopper af. For i manges tilfælde er bilen slet ikke hjemme til at kunne lade i disse timer – bilen holder nemlig på arbejdspladsens parkeringsplads.
Hvis virksomheden har ladestandere tilkoblet solpaneler, er problemet så godt som løst. Men har de ikke – ja, så rammer vi sagens kerne. Dette er den primære ulempe ved solceller til opladning af elbil.
Overordnet er der to løsninger. Du kan vælge at:
Solcelleanlæg til opladning af elbil
Det er altså muligt at lade din elbil med solceller. Men det er nødvendigt at tage visse forbehold, hvis det skal virke lige så godt i praksis som på papiret. Når du skal kende dine behov, er du nødt til at overveje dine forbrugsmønstre.
Er bilen ikke hjemme i solskinstimerne, vil det mest optimale være at lade, når ellen er billigst. Dette er typisk om natten mellem kl. 00.00 og 06.00. Her producerer solcellerne ingen strøm, så du vil fortsat skulle købe el fra elnettet. Dermed bruger du som udgangspunkt ikke solceller til opladning af din bil.
Har du et lille kørselsbehov, kan du måske lade bilen i weekenden og kun køre på denne strøm i løbet af ugen. Endnu engang kan vi kun anbefale, at du ser nærmere på dine forbrugsmønstre og dermed får et overblik over dit behov. Ønsker du hjælp til rådgivning, kan du kontakte vores dygtige elektrikere.
Lad os kigge lidt nærmere på økonomien med de mange forskellige løsninger.
1. Elregningen uden solceller
Udregningerne er lavet med udgangspunkt i en familie med to voksne og to børn, der gennemsnitligt bruger 4.500 kWh årligt. Gennemsnitsprisen på el lød i 4. kvartal af 2022 på 365 øre/kWh. Dette giver familien en elregning på 16.425 kr. i 2022. Der tages ikke forbehold for, om familien er opmærksom på at bruge strømmen, når den er billigst.
De vil gerne spare på elregningen og anskaffer sig et solcelleanlæg:
2. Elregning med solceller
Det er ikke muligt for familien udelukkende at bruge deres egen produktion af el, da visse apparater kræver konstant tilslutning af el. Det gælder fx fryser, køleskab, router mm. Det er derfor ikke realistisk at solcelleanlægget skal dække 100 % af familiens forbrug. Men det kommer endnu engang an på forbrugsmønstre. Jo mere strøm du bruger i solskinstimerne, jo mere mening giver et solcelleanlæg.
Vi kan altså ikke give ét enslydende svar på, hvor meget et solcelleanlæg kan dække af en husstands forbrug. Et solcelleanlæg på 6 kW kan producere 6.000 kWh om året. Derfor er det langt fra urealistisk, at familien kan dække halvdelen af familiens elforbrug. Halvdelen af familiens forbrug på 2.250 kWh dækkes således fra solcelleenergi. Tilbage er en elregning på nu 8.212,5 kr.
Med en pris på 94.995 kr. for 6 kW er denne investering betalt ud efter knap 11,5 år.
3. Elregning med elbil uden solceller
At anlægge solceller er én måde at lave grøn investering på. En anden er at købe en elbil. Dette er et eksempel på familiens elregning før de får anlagt solceller, men med indkøbet af en elbil.
Familien anskaffer sig en elbil med batterikapacitet på 55 kWh, en rækkevidde på 366 km og forbrug på 15,8 kWh pr. 100 km. De kører i gennemsnit 17.000 km årligt (17000/365) = 46,5 km. dagligt.
Familiens elforbrug stiger således med 2.686 kWh årligt. Det giver et samlet elforbrug på (4500+2.686) ≈ 7.186 kWh årligt. Deres elregning efter anskaffelsen af elbilen er nu steget til 26.229 kr.
Dog kan familien få refunderet elafgiften på den strøm, de har brugt til at lade elbilen op med. Refusionen er på 0,95 kr./kWh. Derfor får de 2.552 kr. tilbage, og deres elregning er nu på 23.677 kr.
Det er alligevel noget af en elregning, synes familien. De implementerer derfor et solcelleanlæg:
4. Elregning med elbil og solceller
Solcellerne generer samme mængde strøm som i eksempel 2. Deres årlige elregning kan derfor fortsat skæres ned med 8.212,5 kr.
Til gengæld får familien ikke refunderet sin elafgift på strømmen til elbilen, og derfor ender familiens elregning efter investering af både elbil og solceller på 18.016,5 kr.
Familien vil gerne udnytte mere af den energi, solcellerne producerer i dagtimerne, og overvejer derfor et batteri til solcellerne:
5. Solceller med batteri til opladning af elbil
Har du ikke mulighed for at oplade din elbil med strøm fra solceller i dagtimerne, vil en nærliggende tanke være at anskaffe sig et batteri til solcelleanlægget. Så kan du gemme den overproducerede strøm, til du er hjemme fra arbejde og oplade din bil med grøn energi opsamlet i løbet af dagen. Det lyder smart og ligetil, gør det ikke? Men det er (desværre) en dyr og mangelfuld løsning. Nu skal du høre hvorfor:
Et batteri med kapacitet til 5 kWh inkl. installation koster hos os 61.500 kr. Med denne udskrivning kan du gemme 5 kWh fra de solrige dagtimer og dermed bruge strømmen, når den er dyrest – smart! Vi er dog nødt til at smide et lille, men ikke ubetydeligt, men ind her.
Bruger du som mange andre mest strøm mellem kl. 17 og 23, ja, så er det lige der, det er dyrest. Er det i dette tidsrum, du oplader elbilen, koger kartofler, vasker tøj, ser TV mm., så kan der opstå overophedning på elnettet. Du kan med fordel tilkøbe Zaptec Go, der sikrer en dynamisk effekttilpasning.
Udregning af opladning af elbil med solceller og batteri
Bilens daglige forbrug af el er = 7,11 kWh. Her tages der ikke højde for ladetab ved kørsel eller opladning af bilen. Der tages heller ikke højde for eventuelt ladetab i konverteringen fra solceller til batteri. Af dette daglige forbrug kan batteriet på 5 kWh – i princippet – dække 5 af de 7,11 kWh. Igen er vi nødt til at tage visse forbehold. For hvis solcelleanlægget ikke har overproduceret strøm til at lagre på batteriet, ja, så skal du fortsæt købe strøm fra elnettet.
Tager vi for en stund ja-hatten på og siger, at batteriet er fuldt opladet hver dag, så mindskes deres forbrug med (5 kWh * 365 dage) = 1825 kWh årligt. Det er en samlet besparelse på 6.661,25 kr. årligt. Det lyder af meget, ikke sandt? Men igen kryber et lille men ind.
For med en pris på 61.500 kr. kan du lægge knap 9,5 år oveni de 11 år, før investeringen har betalt sig hjem. Det vil sige, at det først er efter 20,5 år, at du kører på gratis strøm. Her tages der ikke højde for pris på vedligeholdelse og eventuelle reparationer.
Det er svært at medregne den prisstigning, boligen vil få ved sådanne investeringer. Men det skal selvfølgelig også være med i dine overvejelser.
Solceller og elbil er et godt match
Som artiklen forklarer, er der ikke blot ét svar på, om solceller og elbil er et godt match både i praksis og økonomisk.
Men har du mulighed for at lade elbilen, mens solpanelerne producerer mest grøn strøm, så er svaret simpelt: JA, solceller og elbil er et godt match.
Kører du derimod langt, og har du kun mulighed for at lade, når panelerne ikke genererer strøm, er svaret lidt mere vævende. Med solceller vil du fortsæt kunne dække store dele af husstandens elforbrug med den grønne energi. Og derfor kan solceller godt betale sig.
Det er dog fortsat nødvendigt at holde sig opdateret på, hvornår strømmen er billigst, hvis du ikke kan lade din elbil i solskinstimerne.
Sidst men ikke mindst måtte vi aflive den ellers sejlivede påstand om, at et batteri til solcellerne er løsningen på problemet. Dette af den simple årsag, at det er dyrt og ikke særlig effektivt med henblik på opladning af elbil.
Gav artikel ikke svar på dine spørgsmål, så tøv ikke med at henvende dig til vores dygtige elektrikere, der er klar til at besvare dine spørgsmål. Ring på 75641899 eller kontakt os her.
FAQ
Ofte stillede spørgsmål og svar om solceller og opladning af elbil
Det er ikke muligt at få refusion, når du lader din elbil med strøm fra solpaneler, når du i forvejen får refusion for fx solceller, varmepumpe, jordvarme mm. Læs mere om refusion her.
Det korte svar er ja, det kan godt betale sig at købe solceller. Grundet de store elprisstigninger er det ikke kun et bidrag til den grønne omstilling, men også en profitabel løsning af investere i solceller.
Vi anbefaler en ladestation med en styrke på 11 kW. Du kan læse mere om ladestandere og se vores udvalg her.