Content protected by Whocopied.me
vs automatic kompetencer

Find alt du skal vide om elbilopladning her

Når du har læst denne side igennem, er du ekspert i elbilopladning!

Du får indblik i forskellige måder at oplade på, hvor længe det tager at lade en elbil op, hvad det koster og meget mere!

Du kan også finde information om ladestik og kabler.

 

Opladning hjemme er billigst

 

Især hvis du ikke har behov for at benytte offentlige ladestandere. Du slipper både for abonnement og gebyrer.

Du kan blive meget klogere på opladningspriser ved at finde afsnittet i indholdsfortegnelsen herunde.

Se hvordan man oplader en elbil

Elbilmarkedet er fortsat voksende

Elbil markedet er støt stigende, og du kan næsten finde en ladestander ved alle tænkelige parkeringsmuligheder.

I slut 2022 var der 112.700 elbiler indregistreret i Danmark og 6.550 offentlige ladestandere. Det svarer til 17,2 elbiler pr. ladestander.

Der er fortsat fokus på at udvikle infrastruktur og gøre det mere attraktivt at skifte fra benzin til el.

Her er de 5 mest populære opladningsmuligheder

Baseret på en europæisk undersøgelse med flere tusinde besvarelser, får du her indsigt i de 5 mest populære opladningsmuligheder blandt elbilejere.

1. Elbilopladning hjemme

At vågne op til en elbil med fuldt batteri hver morgen sparer både tid og penge for rigtig mange mennesker.

Det er derfor ikke overraskende, at hele 64 % af de adspurgte oplader elbilen på denne måde.

Med en privat ladestander slipper du desuden for gebyrer og andre omkostninger, som er forbundet med  offentlige ladestationer.

Denne lademetode giver dig også mulighed for at oplade med strøm fra dine solceller.

 

2. Elbilopladning på arbejdet

Tænk sig at møde ind på job, sætte bilen til ladning, fokusere på sit arbejde, og forlade jobbet igen med en fuldt opladt elbil.

Hvem ville ikke elske at kunne lade deres elbil på arbejdet? 34 % af nuværende elbilejere lader allerede deres bil på jobbet, og mange flere ville elske at have muligheden.

Det øger arbejdsglæden, hvilket også er derfor, at flere arbejdsgivere vælger at investere i ladestandere til både kunder og medarbejdere.

 

3. Offentlige ladestandere

I Danmark investeres der store mængder penge i at udvide ladenetværket, så lademuligheden offentligt kan imødekommes.

31 % af elbilsejerne i undersøgelsen benytter sig allerede af muligheden. Aktuelt er der i gennemsnit 1,13 ladestander pr. 1000 indbygger.

Som det ses på grafen ovenover, stiger antallet af offentlige ladestandere næsten månedligt.

Samlet set er der 180.000 indregistrerede opladelige biler i Danmark.

Med knap 7000 offentlige ladestandere og et stigende salg af elbiler kan der opstå flaskehalse i områder med stor efterspørgsel på opladning.

 

4. Ladestandere på tankstationer

Oplad elbilen på bare minutter, mens du holder en spisepause.

Opladning derhjemme og på arbejde lyder rart, Men nogle gange er der behov for et hurtigt pit-stop ved tanken. 

På de fleste tankstationer finder vi DC-ladere, også kaldet lynladestandere.

29 % af de adspurgte i undersøgelsen gør brug af denne opladningsmulighed.

Den store forskel på at oplade derhjemme, på job og på en tankstation er den tid, det tager. Hjemmeopladning og opladning på arbejdspladsen tager timer, mens batteriet kan blive fyldt på minutter på en tankstation.

Du er derfor hurtigt tilbage på vejen igen!

 

5. Retail lokationer som fx supermarkeder

Skal du handle ind? Se en film i biografen? Eller shoppe et nyt outfit? Så husk at oplade din elbil imens. Ca. 25 % af elbilejerne oplader deres elbil ved indkøbs- og shoppingcentre, hvis det er muligt.

Det bliver ikke mere luksuriøst. Heldigvis bliver der opsat flere og flere ladestandere ved supermarkeder og større centre for at tiltrække flere kunder.

Find undersøgelsen her: Evbox Mobility Report 2022

3 niveauer af opladning

Selve opladningen kan ske på tre forskellige niveauer. Det niveau du vælger, påvirker opladningstiden markant.

Niveau 1 – Opladning gennem almindelig stikkontakt (mormor-laderen)

Det er muligt at oplade sen elbil gennem en almindelig stikkontakt. Stikkontakten afgiver maksimalt 2,3 kW, og det er derfor den mest langsommelige opladningsmetode. 

Hvis din batterikapacitet er på 80 kWh, tager det lige omkring 2 døgn at oplade din elbil gennem stikkontakten.

Ikke nok med, at det er langsomt, denne opladningsmetode kan også være farlig.

Almindelige stikkontakter er ikke lavet til at skulle afgive så meget strøm.

Når du bruger denne metode til opladning, kan du risikere at få stød, elnettet kan kortslutte og i værste fald kan der opstå brand.

Vi anbefaler, at du så vidt muligt undgår denne opladningsmetode.

elbil opladning gennem stikkontakt

Niveau 2 – AC-opladning

Denne opladningsmetode er både hurtigere og mere sikker end niveau 1. Du kan forvente at opnå en batterikapacitet svarende til ca. 120 km på 1 times opladning.

Alle ladestandere, som står på jorden, hænger på en væg eller er monteret på en pæl, er AC-ladere. 

De afgiver en effekt på mellem 3,4 og 22 kW og findes hovedsageligt hos privatforbrugere, virksomheder, indkøbscentre og på parkeringspladser. 

Disse ladestandere har en masse intelligente funktioner, som gør dem effektive og sikre at bruge.

Overvejer du at investere i en ladestander? Se vores ladestander udvalg her.

ladestander hjemme opladning

Niveau 3 – DC-opladning

DC-opladeren er hurtigere end både den almindelige stikkontakt og AC-opladeren – den kan nemlig fylde batteriet i din elbil på minutter.

Derfor bliver opladere med DC-strøm også kaldt lynladere eller hurtigladere.

DC-strømmen transporteres direkte over på elbilens batteri med en effekt på helt op til 350 kW. 

Hurtigladere er essentielle for korte stop ved blandt andet tankstationer.

lynlader elbil

Forstå forskellen på AC- og DC-strøm

AC og DC strøm kaldes også:

AC = Vekselsstrøm
DC = Jævnstrøm

Veksel & Jævn -strøm grafer

Hhv. vekselstrøm og jævnstrøm definerer, hvordan energien overføres til elbilens batteri under opladning.

I forrige afsnit fandt vi ud af, at niveau 2-ladestandere bruger AC-strøm (vekselstrøm), mens niveau 3-ladestandere bruger DC-strøm (jævnstrøm). Så langt så godt.

Men hvis DC-strøm er hurtigere, hvorfor har vi så AC-ladestandere?

AC-ladestandere med vekselstrøm er den type strøm, som kommer ud af stikkontakterne derhjemme. Grunden til, at vi bruger vekselstrøm er, at det effektivt kan transporteres over længere distancer.

Hver gang du oplader din telefon, konverterer mobilopladeren stikkontaktens vekselstrøm til jævnstrøm, da batterier generelt kun kan opbevare jævnstrøm.

Det samme sker i din elbil. Den har en on board converter, som omdanner vekselstrøm til jævnstrøm, så bilens batteri kan opbevare strømmen. 

Vekselstrømmen skal konverteres, før det overføres til batteriet.
Jævnstrøm (DC) omgår derimod converteren og flyder direkte ind i batteriet.

Jævnstrømsopladning er hurtigere, fordi processen for konverteringen af strømmen tager tid, og fordi bilens on board converter har kapacitetsbegrænsninger.

Så længe tager det at oplade en elbil

Eksemplerne tager udgangspunkt i opladning af en Skoda Enyaq 80, som er den mest solgte elbil i 2022. 

Den har en batterikapacitet på 77-82 kWh og en ladeeffekt på op til 11 kW med AC-opladning og op til 135 kW med DC-opladning.

Specifikationer for Skoda Enyaq

skoda enyaq

Opladning med nødlader – 2,3 kW

Det tager 35 timer og 39 minutter at oplade batteriet fra 0 til 100 %.

Opladning med egen ladestander – 11 kW (AC)

Det tager 7 timer og 27 minutter at oplade batteriet fra 0 til 100 %.

Opladning med hurtiglader – typisk effekt 150-300 kW (DC)

Det tager 26 minutter at oplade batteriet fra 10 til 80 %, hvilket svarer til 57,4 kWh.

Formlen for udregningen er kapacitet i kWh / ladeeffekt.
Derefter tages decimaltallet og ganges med 60, for at angive korrekt antal af minutter. 

Tiden for opladning af din elbil afhænger primært af kapacitet og ladeeffekt. Der er stor forskel på, om du lader med din nødlader, en ladestander hjemme, eller en hurtiglader ved motorvejen. 

5 faktorer som påvirker opladningstiden

1. Størrelsen på batteriet og aktuel status

Jo større batteri, jo længere tid tager en opladning.

Ligeledes gælder det selvfølgelig, at jo mindre strøm du har på elbilen, jo længere tid tager en opladning. Meget simpelt, ikke?

De fleste elbilbatterier har en kapacitet på mellem 50 og 100 kWh.

2. Ladeeffekt på elbilen

Skoda Enyaq har en maksimal ladeeffekt på 135 kW.
En Tesla Model Y har en maksimal ladeeffekt på 250 kW.

Det vil derfor tage næsten dobbelt så lang tid at fylde den samme mængde strøm på Skodaen som på Teslaen, da Teslaens ladeeeffekt er ca. 85 % større. 

Denne faktor er dog kun relevant, når det handler om DC-ladning,. AC-ladere har nemlig en maksimal effekt på enten 11 eller 22 kWh afhængigt af den enkelte lader.

3. Opladningseffekt på ladestanderen

De fleste AC-ladestandere har en maksimal effekt på enten 11 eller 22 kW. 

En ladestander med en effekt på 11 kW afgiver 11 kW i timen, og en ladestander med en effekt på 22 kW afgiver 22 kW i timen. Sidstnævnte kan altså oplade et batteri dobbelt så hurtigt som den første.

4. DC-ladekurven

Lader du med en AC-ladestander, får du en konsekvent og flad ladekurve. Det vil sige, at ladeeffekten er den samme under hele opladningen. 

Lader du derimod med DC-ladestander, er ladeeffekten højest, når batteriet er mellem 10 og 80 % fyldt.

Som illustreret i grafen til højre falder ladeeffekten drastisk efter de 80 %. Det gør den for at sikre batteriet mod at blive beskadiget.

AC DC opladningskurve

5. Vejrforhold - koldt eller varmt

De fleste elbiler bruger litiumionbatterier, som fungerer bedst ved temperaturer mellem 15 og 25 grader. Når vejret bliver koldere, påvirker det opladningstiden og din elbils distance. Det kan derudover give permanent kapacitetsnedsættelse.

Under opladning flytter litiumionerne sig fra katoden til anoden. I anoden opbevares de i gitterrummet.

Når det er koldt, tager det længere tid for ionerne at trænge ind i anoden. Det kan resultere i en metallisk belægning.

Nogle af ionerne vil med tiden trænge ind i anoden, mens andre kan forblive som belægning. Bliver de som belægning, vil det resultere i en reducering af batterikapaciteten. 

Så meget koster det at oplade din elbil privat, med en lejet ladestander og offentligt

Det er svært at finde rundt i priser for opladning af elbil. Der kan være store forskelle i prisen afhængigt af elpriser, mængden af strøm, du skal bruge, og om du ejer, lejer eller bruger en offentlig ladestander.

Her kan du læse om prisen for 3 lademuligheder.

Elbilopladning hjemme

Når du oplader elbilen derhjemme, skal du kun betale for dit faktiske forbrug i kWh. Du skal hverken betale for et abonnement eller ekstra gebyrer, hvis du ejer en ladestander.

De fleste elbilejere lader deres elbil over natten. Hjemmeladere installeres ofte i garager, men kan også installeres og bruges sikkert uden halvtag.

Derudover har næsten alle AC-ladestander indbyggede sikkerhedsfunktioner og avancerede smartindstillinger. De kan fx indstilles til at lade, når strømmen er billigst, og de kan gemme opladningshistorikken. Denne løsning giver dig samtidig mulighed for at oplade elbilen med el fra dine solceller

Vi anbefaler altid, at man køber en verificeret ladestander, som er testet og fra et anerkendt mærke. Du kan se vores sammenligning af udvalgte ladestandere her.

Udregning for forbrug kan se således ud: 

Batterikapacitet * elpris = prisen for et fuldt batteri

80 kWh-batteri * 2,5 kr./kWh = 200 kr. for et fuldt batteri

Vær opmærksom på ladetab!

FDM har lavet en test, som viser, at der kan være et tab på op til 30 % under elbilopladning. Det største tab forekommer ved opladning med nødladeren i en almindelig stikkontakt.

Ladetab forekommer når:

  1. Bilens elektronik er tændt under opladning
  2. Du oplader ved lav ladeeffekt
  3. Bilen supplerer med opvarmning af batteriet under opladning

Ved almindelige AC-ladestandere er tabet begrænset til 5-10 % pr. opladning. 

Du kan indregne et ladetab på 7,5%, for at få en mere nuanceret ladepris:

Udregningen kan se således ud: 

Batterikapacitet * 7,5 % * elpris = prisen for et fuldt batteri

80 kWh-batteri * 1,075 * 2,5 kr./kWh = 215 kr. for et fuldt batteri 

Elbilopladning hjemme med lejet ladestander

Et af de store spørgsmål er, om det bedst kan betale sig at eje eller leje en ladestander. Overvejer du at få sat en lejet ladestander op i garagen, er der flere omkostninger, du skal tage højde for.

Priser hos OK:

Priser er fundet på OK’s hjemmeside d. 26.07.23. Vi henviser til deres hjemmeside for aktuelle priser.

Opsætning
4.995 ,-

Leje
249,-

Refusion
0,87 ,-

Forbrug
Din kWh-pris

Priser hos Norlys:

Priser er fundet på Norlys’ hjemmeside d. 26.07.23. Vi henviser til deres hjemmeside for aktuelle priser.

Opsætning
4.995 ,-

Leje
249 ,-

Refusion
0,86 ,-

Forbrug
Din kWh-pris

Elaftale eller ej?

Udbydere som Ok og Norlys tilbyder en elaftale oveni dit abonnement ved leje af ladestander. Vælger du ikke at skifte elaftale, påvirker det prisen for opsætning af ladestanderen. Ja, faktisk med flere tusinde kroner. Priseksemplet ovenover tager udgangspunkt i, at du vælger at leje en ladestander uden elaftale. 

Kan det betale sig at leje en ladestander?

Vi spurgte vores egen ladestanderekspert Kasper, hvad han mente om muligheden for at leje en ladestander:

“Jeg tror, at denne mulighed langsomt bliver udfaset. Selvom man sparer penge på opsætningen af ladestanderen, så kan det ikke betale sig i det lange løb.”

Pris ved elbilopladning offentligt

Hvis du ikke har oprettet dig som abonnent hos et ladeselskab, er prisen typisk mellem 4,50 og 10 kr. pr. kWh. Uden abonnement er opladning ved offentlige ladestandere det dyreste alternativ.

Du kan danne dig et overblik over offentlige opladningspriser ved at downloade Monta’s app. På appen kan du vælge en ladestander nær dig og se, hvad det koster at lade ved standeren.

monta oversigt over ladestandere

Download Monta til Iphone her.
Download Monta til Android her.

Hvis du ikke har mulighed for at lade hjemme, anbefales det at oprette et abonnement hos et selskab, fx E.ON.

Når du opretter dig hos et ladeselskab, får du faste priser på alle ladestandere ejet af dette selskab.

Der er forskellige abonnementstyper, som du kan benytte dig af.

Nogle inkluderer en månedlig abonnementspris med billigere faste opladningspriser. Andre ikke har et abonnementsgebyr, men derimod højere faste opladningspriser. 

Selvom du tilmelder dig et abonnement hos en udbyder, kan du stadig tilgå og bruge ladestandere fra andre selskaber. Selskaberne i Danmark har indgået en aftale, der omfatter et åbent ladenetværk for alle danske elbilejere.

Hvad er så billigst? Benzin eller el?

Hvis du kan finde et sted, hvor du kan fylde tanken for 215 kr., så skriver du lige til vores support, ikke?

Nuværende benzinpriser er omkring 14 kr. pr. liter. Elprisen på nuværende tidspunkt ligger omkring 2,5 kr. pr. kWh.

Uden for meget hokus pokus, så er det billigst at lade og køre i en elbil. Der er dog mange variabler at tage stilling til, hvis du vil regne på det. Tag højde for, hvor langt du skal køre, hvordan dit ladebhov kan dækkes og at priser på både benzin og el kan svinge.

Generelt er det altid billigst at oplade en bil – uanset om du ejer, lejer eller bruger en offentlig ladestander – i forhold til at fylde tanken i en benzinbil.

4 faktorer, der påvirker en elbils distance

Elbilens rækkevidde er for mange en af de vigtigste faktorer, når de overvejer at skrifte benzin- eller dieselbilen ud med en elbil. Og med god grund – hvem gider at lade sin elbil op hele tiden?

Der er stor forskel på, hvor langt elbiler går på “literen”.

I den lave ende har vi modeller som Peugeot E-208. Denne elbil er udstyret med et batteri på 50 kWh, hvilket betyder, at den har en rækkevidde på omkring 300 km ved blandet kørsel.

I den høje ende har vi nye Tesla-modeller, som er opgivet til at have en rækkevidde på lige over 600 km. De har en batterikapacitet på 75 kWh. 

Udover model og batterikapacitet, er der en række andre faktorer, som også er med til at bestemme elbilens distance.

1. Opladningsgrænse - 80%

Der er to gode grunde til at stoppe opladningen ved 80%, selvom bilens rækkevidde er længere, hvis du fylder batteriet helt.

Når batteriet er 80 % fyldt, vil ladestanderens effekt falde af sikkerhedsmæssige grunde. Det betyder, at det vil tage markant længere tid at fylde de sidste 20 % på i forhold til de første 80 %.

Er du derved økonomisk bevidst omkring din opladning, vil 20 % altså koste mere fra 80 til 100 % end fra 60 til 80%.

Den anden grund til ikke at oplade batteriet til mere end 80 % er, at det kan være med til at nedsætte batteriets levetid. Det betyder ikke, at du ikke må oplade til 100 %, men det frarådes både af VS Automatic og bilernes fabrikanter.

Det vil sige, at du efter bedste anvendelse kun har at gøre med 80 % af batteriets kapacitet. Endda endnu mindre, da du helst ikke skal køre batteriet fladt. Det er meget svært at finde en bærbar elbiloplader.

2. Batteriets alder

Tesla påstår at deres batteri kun mister 10 % kapacitet efter 320.000 km

Hvor længe batteriet virker hænger sammen med, hvor langt du kører i elbilen. Over tid vil batteriets kapacitet forringes, ligesom det er tilfældet i mobiltelefoner.

Du vil også her opleve, at jo mere telefonen bruges og oplades, jo mere vil kapaciteten forringes. 

Langt de fleste fabrikanter yder en garanti på elbilens batteri indenfor 7-8 år  eller ved 160.000 kørte km. Hvis batteriet er forringet til mindre end 70 % af den maksimale kapacitet, kan der føres en garantisag.

3. Hastighed

Jo hurtigere du kører, jo mere energi bruger elbilen. Kører du 150 km/t i en benzinbil, vil du bruge mere benzin, end hvis du kører 110 km/t. Det samme er gældende for elbiler. Den eneste forskel er, at forbruget generelt er højere i en elbil.

Også stigninger på vejen og vejrforhold påvirker bilens kørselsdistance.

Ifølge magasinet Car and Driver er der meget få elbiler, der lever op til deres forventede rækkevidde ved motorvejskørsel. De testede en række elbiler, hvor kun Porsche Taycan og Audi E-tron Sportback oversteg den opgivne rækkevidde på en fuld ladning. 

Tesla model 3, 2018, leverede kun en distance svarende til 65 % af dens forventede rækkevidde. 

Hastighed har altså en stor påvirkning på din elbils rækkevidde.

4. Temperatur

De bedste vejrforhold for elbilers rækkevidde, er en temperatur på omkring 21 grader. Både koldere og varmere vejrforhold påvirker elbilernes rækkevidde. 

Ifølge Geotab er der ikke forskel på, hvordan temperaturen påvirker individuelle mærker og modeller. Når vi snakker temperaturpåvirkning, er det generelt om elbiler.

Mange tror, at det er udendørstemperaturen, som påvirker rækkevidden mest. Den store synder er faktisk hjælpefunktionerne, som bilen har, fx aircondition.

For at minimere tabet af rækkevidde og få et par ekstra kilometer på batteriet kan du følge disse retningslinjer:

  1. Opvarm eller nedkøl bilen med aircondition, mens den oplader.
  2. Er du kørt afsted, så brug i stedet rat- og sædevarme til at få varmen. Det er mere energieffektivt.
  3. Tænd Eco-mode på bilen.

Ladestik til elbilopladning

Ladestik inddeles i 4 modes, som ikke skal forveksles med de fire typer ladestik, som også findes. Læs om stiktyper nedenfor.

Mode 1

Ladestik med mode 1 bliver ikke længere brugt, og vi vil derfor ikke komme nærmere ind på dette mode.

Mode 2

Mode 2-ladestik bliver brugt som nødlader. Det er udstyret med et regulært stik i den ene ende, som kan isættes stikkontakter, og et type 1 eller 2 i den anden.

Disse ladestik skal som sagt kun bruges i nødsituationer og er ikke egnet til hverdagsbrug. Det er godt at have i bilen, hvis der ikke er en ladestander tilgængeligt.

Mode 3 – Stikket du skal kende

Mode 3-ladestik er sandsynligvis det, du leder efter. Det er den moderne standard for elbilopladere til hjemmet, samt offentlige ladestandere uden fast kabel. Mode 3-ladestik følger oftest med, når du køber en elbil. De er kompatible med fase 1 og 3 ladestandere.

Mode 4

Denne mode finder du ved DC-ladere, også kaldet hurtigladere. Du finder dem primært langs motorvejen. De kan ikke købes frit, og findes derfor kun fastmonteret på hurtigladere. 

Udover de forskellige lademetoder, skal du også være opmærksom på typer af ladestik. Vi snakker primært om type 1, 2,

4 typer ladestik du skal kende

Type 1-ladestik

Dette ladestik er et 1-faset stik, som kan oplade med op til 7,4 kW (230 V, 32 A). Det bruges primært i asiatisk-fremstillede elbiler og ses sjældent i Europa. 

ladestik type 1

Type 2-ladestik

Stikket medfølger som standard, når du køber en nyere elbil. Det kan forsyne bilen med AC-strøm fra både 1- og 3-fasede ladebokse og ladestandere. Ladestikket understøtter en ladeeffekt på op til 43 kW.

ladestik type 2

CCS-stik

Combo Charging System-stikket er en videreudvikling af type 2-stikket og er derved også kombitabelt med dette. Stikket kombinerer AC- og DC-opladning, og det er derfor også det stik, du skal bruge, hvis du skal hurtiglade. Dette ladestik understøtter en ladeeffekt på op til 170 kW.

ladestik type 3

CHAdeMO

Dette stik bruges også som hurtiglader, men er hovedsageligt til opladning af japanske biler. Stikket bruger udelukkende DC-strøm, og er derfor ikke kompatible med AC-ladebokse, medmindre man har en kontakt der omformer AC-strøm til DC-strøm. Stikket er ved at udfases. Biler som understøtter stikket er eksempelvis  Nissan, Mitsubishi, Peugeot, Toyota og Mazda.

ladestik type 4

Kasper

Afdelingsleder

“Jeg går altid efter den bedste løsning for mine kunder.”

Kasper kontakt

Hjælp til ladestander til elbil?

Jeg hjælper gerne med rådgivning!

    FAQ

    Ofte stillede spørgsmål og svar om alarmsystemer

    For at kunne oplade din elbil skal du bruge en nødlader, en AC-ladestander eller en DC-ladestander. Sæt stikket i din elbil og start opladning.

    Hvis du skal oplade en elbil med et batteri på 80 kWh, tager det: 

    35 timer og 39 minutter med nødlader

    7 timer og 27 minutter med AC-ladestander

    26 minutter med DC-ladestander

    Disse 5 faktorer påvirker din elbils ladetid:

    1. Størrelsen på dit batteri
    2. Ladeeffekten på din elbil
    3. Opladningseffekten på ladestanderen
    4. Ladekurven (lader du med AC-strøm eller DC-strøm)
    5. Vejrforhold

    Det koster omkring 200 kr. at oplade et elbilsbatteri på 80 kWh hjemme.

    For at regne ud, hvad et fyldt batteri koster, kan du gange dit kapaciteten på dit batteri med elprisen. 

    80 kWh *2,5 kr./kWh = 200 kr.

    Du kan lade din elbil ved tankstationer, supermarkeder, arbejdspladser, privat og langs motor- og landeveje. Du finder oftest hurtigladere langs motor- og landevej.

    Der er i gennemsnit et ladetab på 7,5 % på en fuld opladning.

    I 2023 koster det mellem 4,5 kr. og 10 kr. pr. kWh at oplade en elbil offentligt.

    Det er billigere at oplade en elbil end at tanke en diesel- eller benzinbil. Når du lader en elbil hjemme, betaler du du kun for strømforbruget.

    Der er 4 punkter, der påvirker, hvor langt en elbil kan køre:

    1. Opladningsgrænse
    2. Batteriets alder
    3. Hvor hurtigt, du kører
    4. Temperaturforhold

    Det koster omkring 50 kr. at køre 100 km i en elbil.

    I gennemsnit kører en elbil 5 km pr. kWh.
    1 kWh koster i gennemsnit 2,5 kr.

    100 km / 5 km pr. kWh * 2,5 kr. pr. kWh = 100 kr.

    Du skal vælge et type 2-ladekabel, som man bruger til AC-ladestandere. Det er standardkablet til de fleste elbiler.

    Nej, du kan ikke nøjes med “mormorladeren”, også kaldet en nødlader. Den er ikke sikkerhedsmæssigt ansvarlig at bruge. Derudover tager det over 30 timer at oplade din elbil med den. Brug kun denne lader i nødstilfælde.

    Du skal bruge et type 2-ladestik til AC-ladestandere. Type 2-stikket passer også i CCS-stik. Du skal bruge CCS-stikket til DC-ladestandere, som er hurtigladere.

    Der er 4 typer ladestik:

    1. Type 1
    2. Type 2
    3. CCS-stik
    4. CHAdeMO-stik

    Type 2 er standardstikket.

    De mest populære opladningssteder er:

    1. Opladning hjemme
    2. Opladning på arbejdet
    3. Offentlig opladning
    4. Opladning på tankstationer
    5. Opladning ved supermarkeder

    Opladning hjemme koster elforbrug * elprisen

    Opladning ude koster mellem 4,5 kr. og 10 kr. pr. kWh.

    På offentlige ladestandere kan du betale gennem app, SMS eller med ladebrik. Det afhænger af, hvilken ladeoperatør du lader hos.

    Det er hurtigere at lade med DC (jævnstrøm) end med AC (vekselstrøm).

    DC-ladestandere har en ladeeffekt på op til 350 kW.
    AC-ladestandere har en ladeeffekt på op til 22 kW.

    Det kan nedsætte batteriets levetid at oplade det til 100 %. Derfor anbefales det kun at oplade til 80 %.

    AC er vekselstrøm, og DC er jævnstrøm.

    Den strøm, der kommer ud af en normal stikkontakt er vekselstrøm, men elbilen skal bruge jævnstrøm. Når du lader med vekselstrøm, bliver denne derfor konverteret til jævnstrøm i bilens omformer. Lader du i stedet med jævnstrøm, kan den transporteres direkte ind i batteriet udenom omformeren. 

    Derfor kan du oplade hurtigere med en DC-oplader end med en AC-oplader.

    “Mormorladeren”, også kaldet en nødlader, lader med en effekt på 2,3 kW. Det kan tager over 30 timer at oplade dit elbilbatteri fuldt op.

    Du kan lade med op til 22 kW hjemme. De fleste ladestandere kan lade med op til 11 kW.

    Ja, det kan godt betale sig at køre elbil. Det er i 2023 stadig den billigste biltype at køre i.

    Elbilbatterier kan holde op til 6-7 år uden at miste betydelig kapacitet. Tesla har meldt ud, at deres batterier kun mister 10 % kapacitet efter 320.000 kørte kilometer.

    De fleste forhandlere tilbyder en 7 årsgaranti på dit batteri eller en garanti på de første 160.000 km. Hvis batterikapaciteten er reduceret med mere end 30 %, kan du føre en garantisag.